اگر تصمیم گرفتهاید که میخواهید دانش زبان خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید و از موفقیت آنها لذت ببرید، اما نمیدانید از کجا شروع کنید، ما میتوانیم به شما کمک کنیم. ما نحوه تبدیل شدن به یک معلم زبان خوب را توضیح خواهیم داد و مراحل توسعه فردی را به شما خواهیم گفت. ما همچنین داستانهای اساتید زبان را در مورد چگونگی شروع تدریس آنها به اشتراک خواهیم گذاشت.
“چگونه یک معلم زبان خوب باشیم؟” چه چیزی شما را معلم بزرگی میکند؟ چرا میخواهید معلم انگلیسی شوید؟ این سوالات پرسیده خواهد شد. پاسخها از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. همه معلمان نگرش و عقاید یکسانی ندارند. هر معلمی دنیا را مانند هر معلم دیگری نمیبیند. بهترین معلمی که وجود دارد میتواند با معلمان دیگر در زندگی واقعی متفاوت باشد.
یک معلم انگلیسی ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خود را درک کند. برای بهترین معلم زبان انگلیسی بودن، باید قدرت خود را برجسته کرد. هر معلم انگلیسی دارای نقاط ضعف است. این البته نشانه انسان بودن است. تا جایی که به ما مربوط میشود، نقاط ضعف نباید بدون درمان رها شود. همیشه باید اصلاح شود. هر از گاهی به دانش آموز اجازه دهید تا مهارتهای شما را ارزیابی کند. چرا دانش آموزان به یک معلم انگلیسی بهتر نیاز دارند؟ پاسخ شما را شگفت زده نخواهد کرد زیرا همه سزاوار بهترینها هستند. معلم انگلیسی که خصوصی تدریس میکند باید این واقعیت را درک کند. دانش آموز انتظارات بالایی خواهد داشت. این وظیفه معلم است که انجام دهد.
تحصیلات عالی و مدارک بین المللی
بیایید در مورد سه مرحلهای که میتوانید برای تبدیل شدن به یک معلم زبان خوب بردارید صحبت کنیم.
۱. آموزش عالی
این یک گام اولیه مطلوب در رشد هر معلم است. البته، زندگی غیرقابل پیش بینی است. شما میتوانید در زمینه دیگری تحصیل کنید و تنها پس از آن تصمیم به آموزش زبان بگیرید. با این حال، تحصیلات عالی دانشگاهی به شما یک دانش جدی میدهد و همچنین اعتماد زبانآموزان را به شما افزایش میدهد.
شما نمیتوانید بدون کنکور وارد دانشگاه شوید. برای تحصیل در دانشگاه، باید از کلاسهای ۷ تا ۱۲ برای آن آماده شوید. البته در دانشگاههای بین المللی، هر دانشگاه شرایط خاص خود را برای پذیرش دارد، بنابراین ممکن است مجبور شوید در امتحانات اضافی شرکت کنید. البته اگر میخواهید فقط یک مدرک عالی زبان دریافت کنید، نیازی به شرکت کنکور و دانشگاه نخواهید داشت. شما نیاز به دریافت مدارکی مانند آیلتس و تافل و دیگر آزمونهای زبان انگلیسی خواهید داشت.
البته اگر میخواهید در دانشگاه تدریس کنید یا به فعالیتهای علمی بپردازید، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، فوق لیسانس و دکترا مفید است. همچنین باید به زبان تسلط عالی داشته باشید. میتوانید از سریال فرندز برای یادگیری زبان استفاده کنید.
۲. گواهی زبان
تجربه نشان میدهد که آموزش عالی به تنهایی کافی نیست. هر حرفهای مستلزم یادگیری مادام العمر است و تدریس نیز از این قاعده مستثنی نیست. زبان به طور مداوم در حال تکامل است، و شما باید همیشه به روز باشید. به مطالعه ساختارهای دستوری پیچیده و واژگان مدرن، بهبود تلفظ و غیره ادامه دهید.
برای تأیید سطح دانش خود میتوانید در آزمون CAE (C1) یا CPE (C2) کمبریج شرکت کنید. اگر میخواهید انگلیسی تجاری را آموزش دهید، می توانید در آزمون BEC شرکت کنید. چنین امتحاناتی یک ارزیابی مستقل متقاعد کننده از دانش شما است که به زبانآموز میگوید که شما نه تنها در ظاهر، بلکه در عمل به خوبی به زبان تسلط دارید. برای آماده شدن برای امتحان، به ۱ تا ۱.۵ سال مطالعه فشرده نیاز دارید. مراکز تست در بسیاری از شهرهای جهان وجود دارد.
۳. گواهیهای تربیت مدرس
یکی دیگر از مراحل ممکن، اخذ مدرک تدریس زبان انگلیسی است. فرض کنید به زبان صحبت میکنید، کمی تجربه عملی به دست آوردهاید و میخواهید دانش خود را به اشتراک بگذارید، اما نمیدانید چگونه این کار را انجام دهید. در این صورت، گواهی TKT برای شما مناسب خواهد بود، که به شما فرصت تسلط بر روشهای تدریس را میدهد. شما قوانین و اصول سازماندهی فرآیند آموزشی، تسلط بر تکنیکهای مفید تدریس و غیره را خواهید آموخت. این آزمون از سه ماژول تشکیل شده است که میتوانید در یک زمان یا در چند مرحله شرکت کنید. انواع مختلفی از این آزمون وجود دارد: TKT CLIL برای آموزش سایر موضوعات به زبان انگلیسی، و همچنین TKT YL برای آموزش کودکان.
یکی از معروف ترین دورههای آموزشی CELTA است. این به شما امکان میدهد یک پایه روش تدریس را بیاموزید که از تئوری و عمل تشکیل شده است. برخی از کارفرمایان خارجی نیز به گواهی CELTA نیاز دارند. تمرکز اصلی CELTA آموزش زبانآموزان به صورت گروهی است. برای گرفتن پذیرش در CELTA، باید با یک معلم به صورت حضوری یا از طریق اسکایپ مصاحبه کنید، و همچنین گواهی تایید سطح دانش C1 یا C2 خود را ارائه دهید. اگر چنین گواهی وجود نداشته باشد، باید یک آزمون اضافی را در مرکز بگذرانید.
دریافت مدرک بین المللی برای تدریس
اگر میخواهید در رشته تدریس شرکت کنید، معلمان دیگر را آموزش دهید، یا حتی آموزشگاه زبان خود را باز کنید، مدرک DELTA قطعا برای شما مفید است. شرایط کلیدی برای داوطلبان حداقل یک سال سابقه تدریس و سطح دانش C1 یا C2 است. توصیه میشود که قبلاً گواهینامه CELTA داشته باشید، اما اگر ندارید و میتوانید توانایی مدیریت فرآیند آموزشی را نشان دهید، ممکن است مجاز به شرکت در دوره باشید. DELTA از سه ماژول تشکیل شده است که میتوانید همه آنها را یکجا یا جداگانه با سرعت دلخواه خود تکمیل کنید.
ساختار دوره DELTA
- ماژول ۱: درک زبان انگلیسی، دانش کار روش شناختی و تسلط بر ابزار آموزشی. این یک آزمون کتبی است که شامل دو مقاله است که هر مقاله ۹۰ دقیقه طول میکشد و بین آن یک استراحت نیم ساعتی است.
- ماژول ۲: توسعه مهارتهای عملی. این مرحله شامل نوشتن یک مقاله، حضور و برگزاری دروس آزاد است.
- ماژول ۳: این یک تکلیف نوشتاری گسترده است.
همچنین میتوانید برای کار در خارج از کشور و آموزش زبان انگلیسی به خارجیها مدرک TEFL دریافت کنید.
تربیت حرفهای معلم
اگر قبلاً فارغ التحصیل شدهاید و گواهینامه دارید، به تحصیل و تمرین فعال خود ادامه دهید. حداقل یکی دو ساعت در هفته را به خودسازی اختصاص دهید، نتیجه خواهد داد. ابتدا باید درک کنید که اکنون در چه مرحلهای از پیشرفت هستید. حتی میتوانید در آزمونهای سنجش سطح زبان مانند آزمون دولینگو استفاده کنید. حالا بیایید ببینیم از چه منابعی میتوانید برای توسعه حرفهای خود استفاده کنید.
- مطالعه مداوم کتاب: شما باید نه تنها داستانهای مدرن را به زبان اصلی بخوانید و سطح زبان خود را ارتقا دهید، بلکه به کتابچههای راهنما در مورد روشهای تدریس نیز توجه کنید.
- مجلات در مورد زبان و آموزش: خواندن مجلات انگلیسی زبان برای غوطه ور شدن در برخی موضوعات عامیانه، آگاهی از تجربیات سایر همکاران و تغییرات زبان مفید است.
- شبکههای اجتماعی: پیروی از ذهنهای پیشرو در صنعت تدریس بسیار مهم است. صفحه اساتید متخصص و برجسته را پیدا کنید و به صورت مداوم از آنها بیاموزید.
- شرکت در وبینارها: این فرصتی است نه تنها برای یادگیری اطلاعات جدید، بلکه برای تمرین و پرسیدن سوالات خود از سخنران.
- دورههای آموزشی برای معلمان: در بین دورههای آموزشی آنلاین دورههایی برای مدرس زبان انگلیسی وجود دارد که پس از اتمام برخی از آنها گواهی صادر میشود. مثل دوره TTC که در بیشتر موسسات برگزار میشود.
با زبان آموزان دوست شوید
دوست شدن به این معنی نیست که باید به بهترین دوست آنها تبدیل شوید. حفظ روابط با زبانآموزان در سطح حرفهای ضروری است. زبانآموزان دوست ندارند معلمشان مانند یک دانشآموز رفتار کند. نسبت به زندگی زبانآموز خود نگرانی و علاقه نشان دهید. این به شما در آموزش کمک میکند. برای ایجاد یک محیط مثبت و دوستانه با زبانآموز تلاش کنید روابط مثبت برقرار کنید. این روابط به زبانآموزان امکان میدهد بهتر یاد بگیرند، احساس آزادی کنند و حمایت شما را دریافت کنند.
اطمینان حاصل کنید که با زبانآموزان خود ارتباط و تعامل دارید البته با رعایت حفظ فاصله مناسب. استفاده از روشهای خلاقانه در تدریس توصیه میشود. گاهی اوقات به این امر تعامل گفته میشود، که شامل شناسایی هدف واقعی زبانآموز و درک این موضوع است که زبانآموزان یک زبان را نه فقط برای دانستن آن، بلکه برای حل برخی از مشکلات زندگی خود با استفاده از زبان انگلیسی به عنوان یک ابزار یاد میگیرند.
صبور باشید
معلمان نیز انسان هستند، بنابراین در برخی موارد ممکن است در موقعیتهای خاصی که در کلاسها اتفاق میافتد، ممکن است ناامید شوند یا حتی عصبانی شوند. گاهی اوقات دانش آموزان ممکن است به دلیل مشکلات رفتاری در کلاس، درک ضعیف یا کند مطالب، غیبت و عدم توجه در کلاس عصبانی شوند. صبور باشید، هر کس متفاوت است و متفاوت یاد میگیرد. مشکلات رفتاری به این معنی است که شما باید سختگیرتر باشید.
یک معلم خوب یک فرد صبور است که باید درک کند که این شرایط در هر زمانی ممکن است رخ دهد و باید بتواند بر آنها غلبه کند. از سوی دیگر، لازم است به دانشآموزان خود بفهمانید که میتوانند هر چیزی را بپرسند و هر چند بار که نیاز داشته باشند، هیچ کس دانشمند به دنیا نیامده است. هر چقدر هم که سوال احمقانه باشد، معلم باید به آن با اعتماد به نفس پاسخ بدهد. رفتن به خانه با شک و تردید بدترین اتفاقی است که میتواند در کلاس برای دانشآموز بیافتد.
به هدف خود پایبند باشید
هدفگذاری و رسیدن به دستاوردها به تعهد نیاز دارد. برای خود یک هدف تعیین کنید، سپس به آن متعهد شوید. تحقیق کنید و طرحی را انتخاب کنید که به بهترین وجه نیازهای دانش آموزان را برآورده کند، سپس برای پنج سال برنامه ریزی کنید. برخی معلمان ممکن است همچنان علایق فردی را دنبال کنند یا در مورد بهترین شیوهها آموزش ببینند. با این حال، باید برنامهای برای اطمینان از اینکه این ابتکار در طول زمان اثر میگذارد، وجود داشته باشد.
معلمان نباید صرفاً بر آموزش تکیه کنند. برای ایجاد مشارکت بیشتر دانشآموزان، معلمان باید در فعالیتهایی مانند پرسیدن سؤال و گفتگوی دانش آموزان با یکدیگر شرکت کنند. فعالیتهای تعاملی یک مدل عالی برای هدف گذاری است. اگر سعی کنید کلاسهای خود را به این روش سوق دهید قطعا پیشرفت بیشتری را از زبان آموزان خود خواهید دید.
یک معلم زبان خوب چه ویژگیهایی دارد؟
اگر یک معلم زبان خوب شما را در هزارتوی قواعد گرامری و واژگان راهنمایی کند، یادگیری زبان خارجی آسانتر است. یکی که به طور موثر و مدام انگیزه میدهد. کسی که میفهمد چه زمانی مسیر اشتباهی میروید. یکی که به وضوح موضوعات جدید را توضیح میدهد و باعث میشود زبانی را که یاد میگیرید دوست داشته باشید. یک معلم خوب چگونه باید باشد؟
- او صلاحیت دارد: برای آموزش خوب یک زبان خارجی، باید آن زبان را خوب بدانید. اما این همه ماجرا نیست. برای انجام این کار، دانش انتقال و روش صحیح تدریس ضروری است. یک معلم زبان خارجی خوب آن زبان را به خوبی میداند و میداند چگونه آن را به دیگران منتقل کند.
- او کار خود را دوست دارد: این را میتوان از دقایق اول کلاس متوجه شد. معلمی که کارش را دوست دارد و با اشتیاق به آن میپردازد، اشتیاق، انرژی خوب و عشق به زبانی که تدریس میکند را منتقل می کند. او دائماً به دنبال مؤثرترین روشهای انتقال دانش است و هدفش موفقیت مخاطبانش است. یک معلم خوب زبان خارجی نه تنها به خود زبان، بلکه به فرآیند توضیح دادن آن به افراد دیگر نیز علاقه دارد.
- او یک روانشناس است: کار معلم فقط توضیح گرامر نیست. همچنین شامل گفتگوهای پیشرفته، مدیریت مکالمه، نظارت بر کار گروهی، تطبیق تمرینها با نیازهای دانش آموزان، ایجاد انگیزه، تشویق، حدس زدن علت عدم رشد دانشآموز، یافتن بهترین راهها برای حل مشکلات، کمک به انتخاب مؤثرترین روش تدریس، و موارد دیگر. یک معلم خوب باید حداقل کمی بینش روانی داشته باشد تا بتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد.
- او هرگز از یادگیری دست نمیکشد: کار یک معلم زبان خارجی مستلزم بهبود مداوم مهارتهای خود است. فارغ التحصیل شدن از دانشکده کافی نیست تا در ۳۰ سال آینده معلم خوبی باشید. جهان دائماً در حال تغییر است، و به همراه آن واژگان مورد استفاده، عبارات جدیدی برای توصیف چیزهایی ایجاد میشوند که چند سال پیش وجود نداشتند. قواعد دستور زبان نیز تغییر میکند. یک معلم زبان خارجی خوب باید این تغییرات را به طور منظم زیر نظر داشته باشد.
- او با تکنولوژی رابطه دوستانه دارد: در حال حاضر، زبانهای خارجی با استفاده از فناوریهای مدرن آموزش داده میشوند. دورههای آنلاین، سیستم آموزش الکترونیکی، برنامههای کاربردی تلفن همراه و برنامههای چند رسانه ای، که دیگر کسی را شگفتزده نمیکند. بنابراین، اکثر افرادی که میخواهند زبانی را یاد بگیرند، انتظار دارند معلمشان بتواند از آخرین تکنولوژی استفاده کند. اکثر ما تا حد زیادی زندگی خود را آنلاین میگذرانیم، و با کمک یک گوشی هوشمند میتوانیم قبضها را پرداخت کنیم، خرید کنیم، پرواز رزرو کنیم، اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنیم، با دوستان در آن سوی دنیا ارتباط برقرار کنیم و خیلی کارهای دیگر. چرا زبانهای خارجی را مطالعه کنیم زبانها باید استثنا باشند؟ یک معلم زبان خارجی خوب باید از نوآوریهای فنی آگاه باشد و از آنها به طور موثر در کلاس استفاده کند.
- او مطالبه گر است: صبر، همدلی و تفاهم باید همراه با خواستههایی باشد که از دانشآموزان میشود. تعداد بسیار کمی از مردم در جهان دارای انضباط شخصی هستند و انگیزه کافی برای کار منظم از خانه، یادگیری کلمات جدید و تمرین دستور زبان دارند. وظیفه معلم این است که سرعت بهینه کار را در سطح مناسب برای به دست آوردن بهترین نتایج تنظیم کند. یک معلم خوب زبان خارجی تا حدودی شبیه یک مربی ورزشی است که آخرین عرق را از دانشآموزانش بیرون میکشد و در عین حال مطمئن است که آنها بیش از حد تمرین نمیکنند یا انگیزه خود را از دست نمیدهند.
- او یک حرفه ای است: روحیه خوب و روابط دوستانه با دانشآموزان نمیتواند باعث شود معلم حرفهای بودن را فراموش کند. یک معلم خوب هدف از ملاقات با حضار را فراموش نمیکند و مهمتر از همه، اطمینان حاصل میکند که دانشآموزان به آنچه میخواهند دست پیدا کنند. او اجازه نمیدهد زندگی شخصی، باورها و نگرشهایش در نحوه برگزاری کلاسهایش تأثیر بگذارد، همیشه آماده است و کلاسها را سر وقت شروع کرده و به پایان میرساند.
مراحل تبدیل شدن به یک معلم زبان موفق
معلمان زبان انگلیسی باید همیشه به دانش آموزان خود این احساس را بدهند که اشتباهات آنها در شروع کار امری طبیعی و به مرور قابل رفع میباشد. اکثرا نمیدانند که یادگیری زبان انگلیسی فرآیندی کند و دست یافتنی است. بنابراین، تسلط بر یک مهارت زبانی از یک مرحله به مرحله دیگر زمان زیادی میبرد. بنابراین، معلمان زبان انگلیسی نیز نباید با وجود تدریس خوب، هنگام اشتباه دانش آموزان ناامید شوند. برای تبدیل شدن به یک معلم زبان خوب به نکات زیر توجه کنید.
– قبل از درس:
- مراقب سلامت جسمانی خود باشید.
- مراقب سلامت روانی و فکری خود باشید.
- مهارت و دانش خود را توسعه دهید.
- زبان خود را توسعه دهید.
- صدا و خط خود را توسعه دهید.
- برای درس دادن طرح و پلن ایجاد کنید.
- برنامه درسی را تجزیه و تحلیل کنید.
- برای موضوع درس برنامه ریزی کنید.
- مهارتهای خود را بهبود بخشید.
- از دانش آموزان خود در طول درس کمک بگیرید.
– در طول درس:
- جملات دشوار را تجزیه و تحلیل کنید.
- شاگردان خود را بشناسید و نام آنها را بدانید.
- درس را با یک مقدمه آسان شروع کنید.
- همه افراد کلاس را به مشارکت دعوت کنید.
- برای دانش آموزان خود رهبر و الگو باشید.
- سبک متفاوت ارائه و توضیح درس متفاوت داشته باشید.
- برای روشن شدن سوالات مبهم درس به منابع دیگر مراجعه کنید.
- از روشهای آموزشی معتبر استفاده کنید.
- از روند یادگیری دانش آموزان یادداشت بردارید.
معلم زبان خوب برای کودکان
صرف نظر از سن زبانآموز، آموزش نیاز به یک برنامه روشن و دقیق دارد. والدین میخواهند به وضوح پیشرفت کودک در یک، دو، سه یا شش ماه را درک کنند. در عین حال، اکثر آنها میخواهند در تهیه برنامه درسی و راهنمایی معلمان در مورد نکاتی که باید در فرزندانشان ایجاد شود، احساس “مشارکت” کنند.
البته این امر مستلزم دخالت در کار کارشناسان آموزشی نیست، بلکه کمکی به مشارکت بیشتر و تعاملیتر فرآیند آموزشی از سوی همه طرفها است. والدین یک زبانآموز موسسه ایستگاه زبان گفتند: «معلم ما نسبتاً سختگیر و منظم است. او مطالب را تا زمانی که کاملاً جذب و درک شود، به شیوهای مثبت و دوستانه ارائه میکند.» مهم این است که معلم به برنامه متعهد باشد و برای رسیدن به نتایج تلاش کند. او همچنین مطالب را به وضوح توضیح میدهد و همیشه اشتباهات را اصلاح میکند.
در حالی که یکی از کارشناسان آموزشی اظهار داشت: «وقتی برنامه را با والدین هماهنگ میکنید، آنها معتقدند که خودشان تصمیم گرفتهاند و احساس مشارکت و اعتماد به نفس میکنند. با این حال، در هر صورت، والدین به نتایج نیاز دارند و مهم است که این موضوع در برنامه منعکس شود.»
موفقیتهای خود را جشن بگیرید
معلمان و دانشآموزان به طور یکسان باید برای جشن گرفتن موفقیتهای خود، از جمله اشتباهات آموخته شده، وقت بگذارند. دانشآموزان درسهای ارزشمندی را از طریق تجربیات میآموزند. این باید در صورت وقوع تجلیل شود. دیدن پیشرفت و رشد میتواند بسیار انگیزه دهنده باشد. توسعه مؤثر معلم مستلزم سرمایه گذاری تلاش، پول و زمان از همه جهات است. سعی کنید اگر پیشرفتی در تدریس و یادگیری خود داشتید حتما به خودتان پاداش دهید با این روش روز به روز به ارتقا خود کمک میکنید. یادتان باشد یک معلم زبان خوب هیچوقت از یادگیری دست نمیکشد.
چگونه یک معلم انگلیسی خوب باشیم
بالاتر درباره موفقیت در تدریس نکات زیادی را بیان کردیم که اگر آنها را جدی بگیرید قطعا در رشد و موفقیت شما تاثیر زیادی خواهند داشت. در این بخش میخواهیم نکات مهمی را به صورت کوتاه برای تبدیل شدن به یک معلم زبان خوب بیان کنیم پس همراه ما باشید.
-
معلم زبان انگلیسی و معلمان سایر دروس باید دارای شخصیت قوی باشند و این به معنی خشونت در برخورد با دانش آموزانش نیست، بلکه تعادل روانی، ذهنی و حرکتی در داخل و خارج کلاس است.
-
زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان ارتباطی که دانش آموز در زندگی روزمره خود با خانواده و دوستان خود بیش از آن که مهارتی برای موفقیت و شکست باشد، به آن میپردازد.
-
مثبت نگر است نه منفی و به دنبال سرگرمی جالب دانش آموزان در کلاس است.
-
باید در روشهای تدریس خلاق و نوآور باشد.
-
نه تنها در درس خود بلکه در سایر علوم به ویژه زبان فارسی از دانش و فرهنگ کافی برخوردار باشد.
-
به دانش آموزان خود فرصت بیان عقاید خود را بدهد.
-
باید توانایی جذب دانش آموزان مودب، کم حرف و کنترل دانش آموزان سرکش و پرحرفی را داشته باشد که سعی میکنند با هر اقدامی شکست خود را در تحصیل جبران کنند.
-
دانستن نام دانش آموزان خود انگیزهای برای عشق ورزیدن به معلم میدهد و رفتار یکسان با آنها بدون تمایز بین دانش آموزان.
-
استفاده از زبان ساده و قابل فهم با استفاده از حرکات دست و صورت و بدن برای ارتباط بیشتر با آنها.
-
سعي میكند بدون عصبانيت به صورت روان و منعطف با مشكلات دانش آموزان برخورد كند.
-
تنوع شیوههای توضيح در كلاس بر اساس سطح دانش آموزان.
-
بهرهبرداری از تمامی کسانی که تواناییهای ویژه و هوش بالایی برای درخشش و خلق دارند با ایجاد انگیزه در آنها و مشارکت در ساخت مجلات انگلیسی زبان، پخش رادیوی مدارس به زبان انگلیسی، و چیزهای دیگر.
-
چهار مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن را در کلاس پرورش دهد و در عین حال آنها را به خوبی در برنامه درسی ادغام کند.
-
باید حالش خوب باشد. آگاه و به روز با تمام اصطلاحات، اختصارات و ساختارهای زبانی جدید که در زبان انگلیسی، خواندن روزنامههای خارجی بین المللی و وبلاگ نویسی به وجود میآید.
تجربه شروع آموزش اساتید برجسته زبان
استاد پارسا
من هرگز قصد مشخصی برای معلم زبان شدن نداشتم، فقط دوست داشتم انگلیسی یاد بگیرم. مانند هر انسان دیگر، در مدرسه من به خصوص با ریاضی دوست نبودم، بنابراین وارد دانشکده فنی شدم. متأسفانه، من واقعاً دوست نداشتم تدریس کنم، اما با پیدا شدن اولین شاگردم، او الهام بخش تدریس من شد. اولین بار از نظر روش تدریس آسان نبود. تحت تأثیر کمبود تجربه، کمبود منابع و اطلاعات مفید قرار داشتم. من مجبور شدم خودم خیلی چیزها را بیاورم و تکالیف را دوباره انجام دهم تا مطابق با درخواست دانشآموز باشد. اما آمادگی، خود درس و ارتباط با دانش آموز برای من خوشحال کننده بود. با گذشت زمان، دانش آموزان شروع به معرفی من به دوستان کردند و من خودم متوجه نشدم که چگونه برنامه کاری من پر شده است. وقتی دانشآموزان به خود میبالند که آهنگهای انگلیسی را میفهمند و فیلمها و سریالهای زبان اصلی را بدون مشکل تماشا میکنند، الهام میگیرم. امروز من تجربه زیادی دارم و مشکلات زیادی پشت سر گذاشتهام.استاد کامران
از زمانی که در دانشگاه درس میخواندم شروع به تدریس کردم تا مترجم شوم. شاگرد اولم پسری حدودا ۱۲ ساله بود، در انجام تکالیفش به او کمک کردم و تا پایان سال نمرات خوبی را نگرفت. اما پس از آن به دلایلی نمیخواستم دانشآموزان را قبول کنم، و در آن زمان تدریس چندان آسان نبود. هیچ موسسه یا آموزش آنلاینی نبود که بتوانم در آن تدریس کنم. من وارد یک موسسه زبان شدم و در آنجا کارهای دیگری مثل ثبت نام انجام دادم. پس از آن، تصمیم گرفتم تدریس را از سر بگیرم، زیرا در آن زمان از کار اداری خسته شده بودم. در ابتدا شکستهای سختی داشتم، دانش آموزان به دلایل مختلف رفتند. اما با گذشت زمان، همه چیز بهتر شد و اکنون حدود ۸ سال است که تدریس میکنم. من در وبینارهای آموزشی و آمادگی برای امتحانات شرکت کردم، برای معلمان مشاوره انجام دادم و اکنون میخواهم سطح خود را به طور رسمی با شرکت در آزمون های کمبریج تایید کنم.
استاد شمیم
پس از ۱۹ سال در این حرفه، حتی جالب است که به یاد بیاوریم همه چیز از کجا شروع شد. اما همه چیز به این سادگی نبود، زیرا من دررشته ریاضی درس میخواندم و خانواده من فقط از مهندسان تشکیل شده بود. شاید میتوانستم یک مهندس طراحی یا حسابدار عالیبشوم که دوست دارد با اعداد کار کند، اما یک روز در حالی که در خانه استراحت میکردم، به انباری خونه رفتم. در کمال تعجب، تعداد زیادی کتاب به زبان انگلیسی در آنجا پیدا کردم. آثار هنری، کتابهای درسی و دیکشنری که پدرم زمانی خریده بود. او چندین سال بر ساخت یک کارخانه عظیم نظارت داشت. پدرم خودش زحمت کشید، کتابهای زبان خواند، آنقدر مطالعه کرد تا به هدفش رسید. بعدها وارد دانشگاه شدم. میخواستم نه تنها انگلیسی بلد باشم، بلکه بتوانم دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارم.
من در دبیرستان زبان کار میکردم، اما به مرور زمان ازدروس مدرسه خسته شدم. حالا وقتم را برای رسیدن به محل کار تلف نمیکنم، مجبور نیستم تعداد زیادی دفترچه به خانه ببرم یا بعد از کلاس بمانم تا آنها را چک کنم. من به راحتی میتوانم ویدیویی را که دوست دارم، با دانش آموزم تماشا کنم. من بیشتر به صورت آنلاین تدریس میکنم.
استاد دارابی
من همیشه میدانستم که تدریس در ژن من است. مادربزرگم تمام عمرش معلم فیزیک بود و مادرم در جوانی معلم ریاضی بود. با این حال، هنگام انتخاب دانشگاه، تدریس جزو برنامههای من نبود. آن را کاری ناسپاس، پر زحمت و کم دستمزد میدانستم. چون عاشق زبان انگلیسی بودم و میخواستم به خارج بروم وارد دانشکده زبانهای خارجی شدم. اما با گذشت زمان، چیزی در من تغییر کرد. یا آموزش من در دپارتمان آموزشی تاثیر داشت یا ژن هایم تاثیر خود را گذاشت، اما شروع به تدریس خصوصی کردم و در یک لحظه متوجه شدم که آموزش به من لذت زیادی میدهد و نتایج مثبت دانش آموزان لذتی باورنکردنی دارد! پس از پایان دوره کارشناسی ارشد، در موسسهای در تهران شغلی پیدا کردم، موسسهای که به معلمان اجازه میدهد مهارتهای خود را توسعه دهند و به طور حرفهای رشد کنند.
دیدگاهها (0)